Odgovori na vprašanja

Kaj razumete kot zdravo jesti? Zdravo prehranjevanje je lahko za običajnega posameznika ali bolnika ali športnika različen način prehranjevanja. V splošnem velja, da je za zdravje dobro uživati veliko zelenjave, polnozrnata živila, malo sladkorja in soli itd. In v splošnem to tudi drži, vendar pa je drugače pri športnikih, ki veliko trenirajo ali pri določenih bolnikih. Za športnika je sladkor v določenih trenutkih priporočena športna hrana, enako tudi sol. Po drugi strani lahko preveč vlaknin, ki jih športnik zaužije z ‘zdravo prehrano’ deluje negativno, saj športnika preveč nasiti in zaradi tega ne zaužije dovolj energije in hranil, ki bi jih zaradi velike aktivnosti nujno potreboval itd. Zato je potrebna individualna prehranska obravnava, kjer ugotovimo kje so problemi in kaj bi lahko izboljšali, da bi se športnik optimalno prehranjeval za ustrezno pripravljenost na treninge in tekme, za hitro regeneracijo ter celostno zdravje, ki ga lahko športnik z neustreznim prehranjevanjem ogrozi.

Za prehransko svetovanje posamezniku je v osnovi potrebno univerzitetno znanje:

  • dietetike oz. prehrane, saj je potrebno poznati tako fiziologijo prebave in presnovo, kot tudi področje prehranske obravnave posameznika – prehransko svetovanje je strokovni proces in ne le podajanje teoretičnih priporočil
Za specifične prehranske strategije športnika pa je obvezno, da ima prehranski svetovalec še dodatna znanja iz:
  • prehrane v športu – s specifičnim znanjem telesne presnove med vadbo in s specifičnim znanjem s področja prehranskih dopolnil lahko varno, ustrezno in kakovostno prehransko obravnava športnika in mu naredi individualno prehransko strategijo; takšna znanja v Sloveniji ni moč pridobiti, zato jih je potrebno pridobiti z mednarodnim podiplomskim usposabljanjem: ISSN (International society of sports nutrition), IOC (International olympic commite), IOPN (Institute of Performance Nutrition)
  • kondicijskega treniranja – s tem znanjem lahko prehranski strokovnjak dobro razume proces treninga, zakonitosti treninga, periodizacijo itd.
Za specifično znanje monitoringa oz. spremljanja in ocenjevanja telesne sestave športika je tudi potrebna strokovna usposobljenost:
  • mednarodna licenca ISAK je mednarodni standard za izvajanje antropometričnih meritev in ocenjevanje telesne sestave; v najbolj razvitih klubih v Evropi, Veliki Britaniji in ZDA je to sestavni del dela prehranskega svetovalca v športu
Katera znanja in usposobljenosti uporabljamo v programu športne dietetike si lahko preberete tukaj.

Ste. Ne samo, da se ni potrebno nikakor pripravljati na naš program estetske dietetike, celo zaželjeno je, da tik pred začetkom programa ne spreminjate vašega načina življenja in prehranjevanja. Takšno razmišljanje, da še niste pripravljeni (ker bo ‘hujšanje’ od vas zahtevalo velikanske spremembe), je posledica nestrokovnih hujšanj v obliki raznih komercialnih diet. Takšne komercialne diete od vas zahtevajo:

  • ogromno volje in odrekanja raznim živilom in tudi celotnim skupinam živil
  • od vas zahtevajo tudi povsem spremenjen način življenja, ki ne ustreza vašemu
  • so velikokrat tudi v obliki univerzalnih jedilnikov, ki od vas zahtevajo povsem nov način prehranjevanja – nakup vam nepoznanih živil, pripravo jedi, ki jih ne poznate, uživanje obrokov ob vam neustreznem času itd.
Pri nas tega ni. Pri nas se mi prilagodimo vam in na podlagi vašega načina življenja postopoma preoblikujemo vašo obstoječo prehrano tako, da dosežemo cilj. Le tak način prehranjevanja, narejen na vašem življenjskem slogu, bo za vas vzdržen na dolgi rok, s čimer boste preoblikovano postavo tudi obdržali, kar je bistvo programa estetske dietetike.

Naročite se lahko na tri načine – po telefonu, preko e-maila ali preko Kontaktnega obrazca. Vse kontakte najdete v menuju pod Kontakt. Najbolje je, da se naročite preko Kontaktnega obrazca, saj se bomo z osnovnimi podatki, ki jih boste napisali, lahko na vas pripravili že vnaprej in tako ob prvem obisku pri nas ne bomo izgubljali časa za to, temveč bomo lahko že začeli s samo prehransko obravnavo.

V osnovi ponujamo 2 vrsti prehranskega svetovanja:

  • prehransko svetovanje v obliki rednega spremljanja (Športna dietetika, Estetska dietetika, Klinična dietetika), ki predstavlja najvišjo raven prehranskega svetovanja, saj zajema celostno prehransko obravnavo posameznika – prehranski pregled s potrebnimi meritvami in diagnostiko, prehranski načrt in prehransko spremljanje; program se izvaja v obliki coaching-a (treniranja), ko vas ustreznega prehranjevanja dejansko postopno treniramo – preko prehranskih obravnav in preko on-line spremljanja; posamezen program v povprečju zajema štiri kontrolne obravnave, saj se z enkratnim svetovanjem ustreznega prehranjevanja za specifičen namen (šport, estetika, bolezen) ne da doseči, z nekaj ‘treninga’ pa vam to ob stokovni podpori dietetika uspe na lahek in zanimiv način
  • prehransko svetovanje v obliki enkratnega svetovanja (Analiza prehranjevanja s priporočili – za šport, za zdravje, ob bolezni, na zakisanost) temelji na dveh obravnavah – najprej naredimo analizo, kakšno je vaše sedanje prehranjevanje, nato pa pripravimo priporočila za ustrezno prehranjevanje (šport, zdravje, bolezen, zakisanost); če so priporočila enostavna za implementirati, jih lahko implementirate sami, če pa se vaš način prehranjevanja precej razlikuje od priporočenega in spoznate, da bi s težavo implementirali priporočila, pa vas dietetik spremlja on-line med kontrolnimi obravnavami ter vam na kontrolni obravnavi predstavi vaš napredek in nadaljnja priporočila. 

Glede na izbran program prehranskega svetovanja (šport, estetika, klinika) boste imeli razgovor oz. obravnavo z dietetikom, ki traja cca. 45 min:

  • na prvi takšni obravnavi naredimo prehranski pregled z meritvami in diagnostiko; glede na izbran paket je obvezna vsaj ena začetna meritev, saj se brez tega kvalitetne individualne prehranske obravnave ne da narediti. Z meritvami diagnosticiramo vašo presnovo ali telesno sestavo
  • za osvojitev znanja in prehranskih navad je potrebno več prehranskih obravnav; na vsaki obravnavi boste dobili nekaj novih prehranskih napotkov in informacij, na katere boste pozorni in jih boste poskušali uporabiti pri vašem prehranjevanju do naslednje obravnave
  • po želji vas bomo cca 3x/teden na kratko prehransko spremljali on-line, analizirali ter vas usmerjali
  • prejemali boste tudi kratka informativna, izobraževalna sporočila o prehrani
  • intenzivnost svetovanja je popolno prilagodljiva – prilagajali jo bomo glede na vaše zmožnosti uveljavljanja prehranskih sprememb
Odvisno od obsega vaših želja, potreb in angažiranosti prehransko svetovanje v povprečju traja od 1 do 3 mesece, redko več.

Seveda. Smo specializirani ravno za takšne primere, ko si oseba želi čim hitrejšega hujšanja, vendar ne na račun zdravja. Kako to storimo? Z vključitvijo multi-disciplinarnega tima – najvišje usposobljenega licenciranega fitnes trenerja/ke in z neprestanim spremljanjem kliničnega dietetika. Z osebnim fitnes trenerjem ali trenerko boste varno in učinkovito izvajali fitnes vadbo z namenom ohranjanja mišic in izgubljanja telesne maščobe, s čimer boste dosegli ne samo izgubo kilogramov, ampak tudi lepo obliko postave. Z neprestanim spremljanjem kliničnega dietetika, ki bo skrbel za vašo prehrano, pa boste ohranili zdravje, saj bo skrbel, da boste kljub nizkemu energijskem vnosu, ki je nujen za hitro izgubo telesne teže, vseeno dobili vsa potrebna hranila. Torej, povsem razumemo situacijo, ko se zaradi določenega življenjskega dogodka (obletnica, poroka, nova služba ipd.) odločite za telesno spremembo in to tudi podpiramo, saj je vsakršna vzpodbuda v smeri izboljšanja telesne sestave in s tem zdravja, dobrodošla. Izredno pomembno pa je, da se takšno hitro telesno spremembo izvaja pod nadzorom strokovnjakov s področja prehrane in vadbe, saj si lahko v nasprotnem primeru resno ogrozite zdravje. V našem programu estetske dietetike zagotovljamo varnost in strokovnost na področju prehranskega svetovanja in fitnes vadbe na najvišjem nivoju.

Pri nas prehransko svetovanje za doseganje željenih rezultatov ne temelji na prehranskih dopolnilih. Predpogoj za priporočilo prehranskega dopolnila je individualna prehranska obravnava in analiza prehranjevanja! Brez tega se pri posamezniku ne da ugotoviti ali sploh dejansko potrebuje določeno prehransko dopolnilo in še manj koliko (količina, odmerek) in kdaj (tudi čas v dnevu je lahko pomemben) ga potrebuje, da bo od prehranskega dopolnila dejansko imel določen učinek in rezultat.

Poleg tega je potrebno zelo dobro poznati trg in varnostne mehanizme, ki zagotavljajo, katera prehranska dopolnila so tista, ki so varna – tako iz vidika zdravja kot iz vidika protidopinških pravil v športu. Zelo veliko je primerov športnikov, ki so nevede zaužili prehransko dopolnilo, zaradi česar so bili na protidopinški kontroli pozitivni.

V Dietetiki Roter ne prodajamo, niti nismo povezani s proizvajalci ali prodajalci prehranskih dopolnil, temveč zgolj svetujemo in priporočimo varno in učinkovito prehransko dopolnilo (glede na individualne potrebe posameznika, ki jih strokovno ugotovimo s prehranskim pregledom in analizo prehranjevanja), naša stranka pa ga kupi kjerkoli na trgu – na tak način zagotavljamo neodvisnost in strokovnost prehranskega svetovanja za področje prehranskih dopolnil, saj od konkretnega priporočila prehranskega dopolnila nimamo nikakršne finančne koristi. Na trgu obstaja namreč veliko ti. ‘prehranskih svetovalcev’ oz. ‘nutricionistov’, ki ob pavšalnem svetovanju brez konkretnega prehranskega pregleda in analize prehranjevanja, prodajajo prehranska dopolnila, ki niso ne potrebna ne učinkovita (in vprašanje, če so sploh varna), za njegovo stranko pa tako predstavljajo zgolj nepotreben finančni strošek, morda pa celo tveganje za zdravje.

Univerzalni odgovor, ki bi ustrezal vsakomur, ne obstaja. Splošen odgovor je, da je priporočljivo med maratonom uživati ogljikove hidrate in tekočino. Vendar pa je količina, čas in frekvenca zaužitja ter tudi oblika (gel, tekočina, hrana…) močno odvisna od posameznika. Koliko ogljikovih hidratov posameznik lahko zaužije med maratonom je potrebno ugotoviti, možno in priporočljivo pa je prehransko tudi natrenirati čim višji vnos ogljikovih hidratov med maratonom, kar poveča zmogljivost in s tem izboljša rezultat. Za to pa je potreben proces – prehranska strategija, ko se posameznika natrenira, da je fiziološko sposoben zaužiti (prebaviti in presnoviti) večjo količino ogljikovih hidratov in ga obenem prehransko spremljati in natrenirati, da pravilno izvaja prehranska priporočila, npr. da ve v kateri hrani so določena makrohranila, da ve, kakšne količine so v določenih živilih/gelih/pijači, da razume vlogo tajminga in frekvence zaužitja hranil med tekmo itd. Za to je tudi pri prehrani potreben trening – mi ga izvajamo v obliki mesečnega coachinga športne dietetike.

V našem programu estetske dietetike nudimo 100% zasebnost med vadbo v fitnes studiu. Vsaka stranka ima rezerviran 90 minutni termin. Ta čas je namenjen za 1 uro fitnes vadbe s trenerjem/ko fitnesa in 15 minut pred in po vadbi za garderobo. V tem času ste v zasebnem fitnes studiu popolnoma sami s trenerjem/ko fitnesa, tako da imate med vadbo zagotovljeno 100% zasebnost. Takšna zasebna vadba pomeni tudi optimalnen način treniranja, saj vam zagotavlja dostopnost vseh naprav in uporabo vseh pripomočkov, ker jih ne zasedajo drugi obiskovalci kot je to v klasičnih fitnes centrih, na ta način treninga ni potrebno sproti spreminjati in prilagajati. Poleg tega takšna zasebna vadba omogoča popolno osredotočenost na trening, saj se vam ni potrebno obremenjevati s tem ali vas kdo opazuje ali celo snema. In ker vsak trening naredite z osebnim trenerjem fitnesa, je vadba tudi precej bolj učinkovita in varna. Takšen program je namenjen vsem, ki si želijo najvišje kvalitete fitnes obravnave in nadstandarda, ki ga v klasičnih fitnes centrih ni. Seveda pa v sklopu programa estetske dietetike nudimo tudi 100% zasebnost pri prehranskih obravnavah v prostorih Dietetike Roter, tudi z možnostjo povsem zasebnega prihoda.

Vašo dieto. To pomeni, da na podlagi vašega življenjskega sloga (ob katerih urah se prehranjujete, koliko obrokov dnevno vam ustreza, jeste pretežno doma ali zunaj ipd.) ter na podolagi vaših preferenc do določene vrste hrane oz. določenih živil, na podlagi vaših ekonomskih zmožnosti, vaših etičnih nazorov glede hrane, vaših kuharskih sposobnosti in želja, skupaj oblikujemo dieto – takšno prehrano, da bo energijsko in hranilno optimalna za dosego vašega cilja. Takšen način prehranjevanja oz. takšna dieta bo za vas tudi vzdržna, kar pomeni, da se je boste lahko držali in zato tudi dosegli zastavljen cilj. Da pa lahko ‘vašo dieto’ oblikujemo, pa potrebujemo nekaj prehranskih obravnav, prehranskega spremljanja in izobraževanja, ki ga ponujamo v sklopu programa estetske dietetike.

Ne nujno. Seveda bi z individualno prehransko obravnavo z dietetikom, ki bi izmeril in ocenil vaš prehranski status, opravil analizo vašega prehranjevanja in vam na podlagi tega svetoval ter nekaj časa spremljal vaše prehranjevanje, dobili najkvalitetnejše prehranske informacije, vendar pa zdrav človek, z normalno telesno težo (in zdravo telesno sestavo!), brez specifičnih ciljev (npr. v športu, estetiki telesa) ne potrebuje nujno pomoč strokovnjaka za prehrano, ampak lahko informacije o zdravem načinu prehranjevanja, o živilih ipd. dobi tudi sam. Zelo pomembno pa je, kje takšne informacije poiskati. Vsekakor ne preko splošnega iskanja na internetu (npr. iskanja v Google), saj bodo najverjetneje na prvih mestih rezultati, ki s strokovnostjo nimajo veliko skupnega, temveč so tam zaradi plačila, populističnih naslovov, kontroverzne tematike, nerealističnih obljub itd. Tudi knjige o prehrani in dietah v veliki večini niso primeren vir iskanja informacij o kvalitetnem, zdravem načinu prehranjevanja. Prav tako ne revije in časopisi. Izjema so redki članki, ki imajo konkreten podpis avtorja z imenom in priimkom ter nazivom oz. univerzitetno izobrazbo s  področja prehrane (tudi medicine ali farmacije oz. podobno, če dela na področju prehrane). Strokovne, zaupanja vredne informacije o zdravi prehrani lahko najdete na npr. prehrana.si, NIJZ.si, ZPS.si, MyPlate, EatRight. Vaš sedanji način prehranjevanja pa lahko preverite z Analizo prehranjevanja za zdravje, saj se neustrezno prehranjevanje lahko izrazi šele na dolgi rok.

Seveda. Posebej za športne klube in podjetja pripravimo predavanje o specifični tematiki prehrane, ki vas zanima.

Za športne klube pripravimo strokovno predavanje/-a na temo npr. prehrana glede na vrsto športa, prehrana na dan pred tekmo in na dan tekme, prehrana za regeneracijo, prehrana v pripravljalnem obdobju ali pa prehrana za spremembo telesne sestave, npr. kako ustrezno izgubiti telesno maščobo, ne da bi izgubili tudi mišično maso in zmogljivost itd.

Za podjetja pripravimo strokovno predavanje/-a na temo vpliv prehrane na delovno storilnost, vpliv prehrane v posebnih pogojih dela, prehranska strategija ustreznega prehranjevanja pri izmenskem (nočnem) delu, vpliv prehrane na splošno zdravje in izboljšanje imunske odpornosti, z namenom zmanjšanja bolniških izostankov itd.

Torej, na specifično tematiko, ki se tiče vašega športa oz. vašega podjetja, naredimo predavanje, ki temelji na znanosti in stroki dietetike, a prirejeno za vašo publiko, da bo tudi zanimivo in predvsem uporabno v praksi. Dodatno se lahko po želji dogovorimo tudi za specialistične meritve, ki bi lahko prišle v poštev za vaše športnike oz. zaposlene, saj jih lahko izvedemo tudi na vaši lokaciji.

Prehrana posameznika, ki bi želel doseči specifičen cilj (dvig zmogljivosti v športu, boljši telesni izgled, izboljšanje stanja bolezni ali podpora zdravljenju) je preveč kompleksna stvar, da bi se jo dalo ustrezno obravnavati v eni sami uri. Zato nudimo 2 vrsti prehranskega svetovanja, ki sta podrobneje opisani v odgovoru na vprašanje Kakšno prehransko svetovanje ponujate?. 

Prehranski svetovanje v 1 uri lahko da le splošna, univerzalna priporočila, ki sicer veljajo za večino splošne populacije, ni pa nujno, da pomagajo pri specifičnem individualnem problemu oz. cilju posameznika.

1 uro prehranskega svetovanja pa sicer nudimo v sklopu klinična dietetika – namen te ure svetovanja je predstaviti ključne informacije o pomenu in vplivu prehrane v povezavi z določeno boleznijo oz. zdravstveno težavo, ki jo ima posameznik ter razložiti kako lahko s specifično prehrano pozitivno vpliva na bolezen oz. zdravljenje. Na podlagi teh informacij se potem odloči, ali se bo vključil v naše programe dietetike.

Zelo smo prilagodljivi. Ravno zato imamo termine za prehransko obravnavo večinoma v popoldanskem času in tudi ob sobotah. Zavedamo se, da je za večino ljudi težje priti na prehransko obravnavo v običajnem delovnem času, od 8h do 16h, zato imamo:

  • 4 dni v tednu možne termine od 16h do 20h
  • 1 dan v tednu (sreda) od 9h do 12h (za tiste, ki imajo čas ravno v času običajnega delovnika)
Morda pa komu najbolj odgovarja sobota, zato:
  • imamo možen termin prehranske obravnave tudi ob sobotah od 9h do 12h
Po vaši želji ali v specifičnih primerih (npr. poškodovan športnik, ki težje pride k nam ali bolnik, ki nas zaradi zdravstvenega stanja težje obišče ali v primeru, da težko pridete v Ljubljano, ker živite, trenirate ali tekmujete v tujini ipd.), se lahko dogovorimo za prehransko obravnavo na daljavo. To pomeni video povezavo (npr. WhatsApp, Zoom, Skype, Viber ipd.), da je obravnava lahko enako kvalitetna kot če bi jo imeli pri nas. Meritev telesne presnove, ki se mora izvesti zjutraj na tešče, izvajamo vsak dan, od ponedeljka do sobote, od 7h do 9h po predhodnem naročilu. Vse meritve pa v posebnih primerih izvedemo tudi na vaši lokaciji. Naredite prvi korak, ostale bomo skupaj.

Imate tudi vi kakšno vprašanje?

Pišite nam!