MERITEV TELESNE PRESNOVE

Meritev posebej priporočamo za:
  • vsakogar, ki želi kvalitetno shujšati ali pridobiti mišično maso
  • tekmovalnega športnika ali resnega rekreativca
  • športnika v času poškodbe
  • določene bolnike, starostnike
  • vse, ki beležite vnos kalorij z mobilno aplikacijo

Presnova oz. metabolizem na splošno pomeni, koliko energije oz. kalorij vaše telo potrebuje za vsakodnevno delovanje, tj. vzdrževanje življenjskih funkcij (dihanje, bitje srca, delovanje možganov in živčevja, prebava, itd.).

Število kalorij, ki jih pokurite.

Na podlagi naše meritve s specialistično medicinsko opremo, ki se ji strokovno reče indirektni kalorimeter in se uporablja tako v kliničnem kot znanstveno-raziskovalnem okolju, natančno izmerimo vašo presnovo v mirovanju (ali med vadbo). Ta meritev, ki na podlagi izmerjene porabe kisika v vašem telesu določi dnevne energijske potrebe (število kalorij) vašega telesa, je osnova za določitev optimalne prehrane za vsakogar, predvsem pa za bolnike, športnike, osebe, ki si želijo kvalitetno shujšati, starostnike, itd. in predstavlja najvišji strokovni nivo prehranske obravnaveposameznika.

Brez takšne meritve se presnove (število kalorij) ne da natančno določiti, lahko se jo le izračuna s prediktivnimi enačbami, ki pa lahko rezultat popačijo tudi do 30% in več, prehranska strategija narejena na podlagi takšnih izračunanih energijskih potreb lahko vodi do neželjenih rezultatov (zdravstvenih in športnih). Rezultat takšnih izračunov je lahko energijska podhranjenost ali prekomerna hranjenost, oboje vodi v različne presnovne zaplete. Rezultat je lahko neželjena sprememba telesne sestave, tj. neželjeno pridobivanje telesne maščobe, izguba mišične mase itd. Ta način – izračun energijskih potreb – uporabljajo vse komercialne aplikacije za beleženje vnosa hrane, zato lahko vodijo do takšnih neželjenih rezultatov. Tudi v prehranskem svetovanju se večinoma za določanje energijskih potreb posameznika ne uporablja meritev presnove, za katero je potrebna specifična oprema, prostor in znanje, ampak se uporablja preprostejša metoda z izračunom energijskih potreb s prediktivnimi enačbami.

Za resne rezultate, dosego ciljev in predvsem iz vidika varnosti za zdravje pa je vsekakor najbolj priporočljiva metoda meritev presnove z indirektnim kalorimetrom – na znanstvenem in kliničnem področju takšnemu načinu določanja energijskih potreb posameznika pravijo gold standard – zlati standard, saj velja za najbolj natančen, verodostojen in primeren način določanja energijskih potreb posameznika.

Meritev se opravi v prostorih Dietetike Roter (v posebnih primerih lahko tudi na vaši lokaciji – športni klub, fitnes center, dom za ostarele ipd.), kamor pridete navsezgodaj zjutraj, čimprej po tem, ko vstanete. Meritev izvajamo vsak dan med 7h in 9h uro, po predhodnem naročilu. Pred meritvijo ne smete pojesti ničesar, popijete pa lahko le manjšo količino vode. Tudi dan pred tem mora biti vaš jedilnik čimbolj podoben vašemu vsakodnevnemu prehranjevanju. Pomembno je tudi, da dan pred meritvijo ne izvedete težjega fizičnega napora, npr. zelo intenzivnega treninga.

Trajanje celotne storitve je cca 30 min, sama meritev pa traja cca 10 min in je povsem neutrujajoča in nezahtevna. Enostavno se vsedete v naslonjač in dihate skozi napravo, ki meri energijsko porabo vašega telesa.

Z meritvijo vaše presnove pridobite:

  • št. kcal/dan: natančen podatek izmerjene presnove vašega telesa v kalorijah; na podlagi tega vam izračunamo vaše dnevne energijske potrebe; pomembno je vedeti, da se presnova v določenih situacijah tudi spreminja (s hujšanjem, s pridobivanjem telesne teže, ob poškodi, ob bolezni, po visoko-intenzivnem športnem obdobju ali po netekmovalnem obdobju itd.) zato je pomembno, da se presnovo v takšnih situacijah redno, intervalno meri, saj lahko na ta način optimalno prilagajamo prehransko strategijo – povečamo energijski vnos ob hitrejši presnovi ali zmanjšamo ob počasnejši presnovi; natančen podatek, koliko kalorij znaša vaša presnova v mirovanju oz. kakšne so vaše dnevne energijske potrebe lahko uporabite tudi sami za npr. vnos v mobilno aplikacijo, s katero beležite vnos hrane ali aktivnosti
  • počasen’ ali ‘hiter’ metabolizem: vašo izmerjeno presnovo (število kalorij) primerjamo s presnovo povprečne osebe vašega spola, vaše starosti, višine in teže, na podlagi česar ocenimo ali imate ‘počasen’ ali ‘hiter’ metabolizem; hiter metabolizem imajo ljudje, ki za vsakodnevne življenjske funkcije porabijo več kalorij kot je povprečno, počasen metabolizem pa imajo ljudje, ki porabijo manj kalorij kot je povprečno – kar pomeni, da ljudje s počasnim metabolizmom ob enaki količini zaužite hrane kot ljudje s hitrim ali povprečnim metabolizmom pridobivajo na teži, ‘se redijo’; če npr. težko izgubljate ali celo konstantno pridobivate telesno maščobo, je lahko vzrok v vašem počasnem metabolizmu – to boste izvedeli z meritvijo, poleg tega pa dobili tudi priporočila kako ukrepati, da si izboljšate metabolizem
  • priporočila: na podlagi rezultatov meritve dobite strokovna prehranska priporočila v zvezi z energijskim vnosom in podroben izpis vaše meritve

Takoj po izvedeni meritvi prejmete podroben in pregleden izpis. V roku enega dne vam pošljemo razlago meritve z osnovnimi priporočili strokovno usposobljenega dietetika za indirektno kalorimetrijo.

V primeru, da ste vključeni v enega od naših programov dietetike, pa na podlagi te meritve naredimo konkretno prehransko strategijo.