MERITEV TELESNE VZDRŽLJIVOSTI

Za vzdržljivostnega športnika je meritev pomembna, ker:
  • natančno določimo cone treniranja
  • ugotavljamo kako učinkoviti so bili treningi
  • spremljamo kakšen je razvoj zmogljivosti športnika
  • primerjamo športnikovo zmogljivost z zmogljivostjo vrhunskih športnikov

ZARADI EPIDEMIOLOŠKE SITUACIJE MERITVE TRENUTNO NE IZVAJAMO!

VO2max je oznaka za maksimalen volumen kisika, kar v kontekstu fizičnega napora oz. vadbe pomeni največji možni privzem kisika v mišicah med določeno fizično obremenitvijo. Gre za test vzdržljivosti, ki pokaže splošno telesno pripravljenostposameznika – rekreativnega ali vrhunskega športnika. Meritev VO2max označuje največjo količino kisika, ki ga je posameznik sposoben uporabiti v mišicah v določenem času pri določeni vzdržljivostni obremenitvi.

Na podlagi naše meritve z opremo, ki se ji strokovno reče indirektna kalorimetrija in se uporablja tako v kliničnem kot znanstveno-raziskovalnem okolju, natančno izmerimo vašo porabo kisika med obremenitvijo (kolesarjenjem na sobnem kolesu – cikloergometru). Oseba, kateri merimo VO2max, med kolesarjenjem diha skozi obrazno masko, ki je povezana z napravo, ki meri količino kisika v izdihanem zraku in zraku v okolju. Na podlagi te meritve, ki mora biti opravljena z določenim obremenitvenim protokolom, se ugotovi količina oz. volumen kisika, ki ga oseba maksimalno lahko privzame oz. uporabi v mišicah. Na ta način dobimo absolutno količino, relativno količino (s katero je možna primerjava z drugimi športniki) pa dobimo, ko absolutno količino kisika preračunamo na kilogram telesne teže. Skozi ves protokol se beleži srčni utrip osebe, na podlagi česar se nato določijo cone treniranja.

Meritev je predvsem pomembna in uporabna za vse rekreativne in vrhunske športnike, ki se ukvarjajo z vzdržljivostnimi športi, npr. kolesarstvo, tek, triatlon, tek na smučeh, plavanje, veslanje ipd. Z naraščanjem intenzivnosti vadbe, namreč narašča tudi potreba in uporaba kisika, vse do določene točke oz. intenzivnosti, ko mišice ne zmorejo privzemati oz. uporabljati še več kisika. Ta točka oz. ta največja količina kisika, ki jo mišice še lahko uporabijo za proizvajanje energije za aktivnost, se imenuje VO2max.

Meritev, ki natančno izmeri največjo možno uporabo kisika telesa pod obremenitvijo, je ključna za določitev natančnih območij srčnega utripa ti. cone treniranja. S specifičnimi treningi v posameznih conah srčnega utripa pa lahko dosežemo napredek oz. višjo aerobno sposobnost kar je pomembno za doseganje boljših rezultatov. Redno merjenje telesne vzdržljivosti je pomembno tudi iz vidika spremljanja napredovanja v trenažnem procesu. Priporoča se merjenje VO2max na začetku, med in po zaključku sezone.

Meritev se opravi v prostorih Dietetike Roter, kamor pridete po predhodnem dogovoru. Pomembno je, da dan pred in na sam dan meritve ne izvedete težjega fizičnega napora, npr. zelo intenzivnega treninga ali daljšega vzdržljivostnega treninga. Pomembno je tudi, da na meritev pridete normalno hidrirani in ustrezno hranjeni, kar vam podrobneje razložimo ob prijavi na meritev.

Trajanje celotne storitve je cca 50 min, sam protokol meritve pa traja cca 25 minut, začne se z intervalom za ogrevanje, nato pa se obremenitev postopno veča, vse do maksimalne obremenitve, angl. All out. Protokol je torej postopno fizično vedno bolj zahteven in na koncu maksimalno naporen, nato pa sledi interval ohlajanja. Protokol se izvede na cikloergometru, tj. sobnem kolesu.

Meritev je fizično precej naporna, zato vas po končani meritvi čaka tudi manjše okrepčilo in osvežitev, pri nas imamo tudi garderobo in tuš, tako da se lahko v miru in zasebnosti tudi uredite.

Z meritvijo aerobne zmogljivosti vašega telesa pridobite natančne individualne podatke o:

  • VO2max (največji privzem kisika – absolutno in relativno vrednost)
  • anaerobni prag
  • maksimalen srčni utrip
  • srčni utrip v določenih fazah obremenitve
  • trening cone
  • ocena fitnes stanja

priporočila za vadbo v zvezi z VO2max

Takoj po izvedeni meritvi prejmete podroben in pregleden izpis. V roku enega dneva vam pošljemo še razlago meritev z osnovnimi priporočili za nadaljnjo športno vadbo strokovno usposobljenega kondicijskega trenerja.